Co najczęściej robimy kupując kosmetyk? Wąchamy go. Zapach – albo jego brak – jest bardzo ważną cechą nie tylko perfum, ale każdego kosmetyku.

Bardzo często to właśnie zapach decyduje o wyborze danego kosmetyku spośród konkurencyjnych produktów. Ważne jest, by pasował do kosmetyku (inaczej musi pachnieć balsam do ciała, inaczej krem do twarzy) i był odpowiedni dla danej grupy wiekowej. Ponadto, musi pasować do marki.

Wybór kompozycji zapachowej

Procedura wyboru kompozycji zapachowej jest kilkuetapowa. Na początku trzeba określić krąg odbiorców danego kosmetyku, ich wiek i cechy psychologiczne, zastanowić się, czy kosmetyk będzie sprzedawany w kraju czy za granicą. Potem – kiedy wybrana jest nazwa i rodzaj opakowania – spisać skojarzenia dotyczące zapachu. Jeśli kosmetyk jest dedykowany dzieciom lub alergikom – kompozycja musi być pozbawiona alergenów, jeśli będzie znajdował się w linii produktów ekologicznych – powinna zawierać tylko składniki naturalne.

Kiedy znamy już założenia, próbki kompozycji trafiają do ekspertek z Laboratorium Naukowego, gdzie są numerowane i zaczyna się procedura… wąchania. Przygotowujemy próbki bezzapachowej bazy kosmetycznej i każdą z nich perfumujemy wybraną numerowaną kompozycją. Tak przygotowane, poddajemy testom specjalnie powołanej dwudziestoosobowej grupie ochotników. Są to osoby, które oprócz specjalistycznego wyszkolenia, posiadają wyjątkową pamięć olfaktoryczną. Każdy z „nosów” zapoznaje się z założeniami, a następnie, przy pomocy ankiety, wybiera zapach, który najlepiej odpowiada założeniom i personalnym odczuciom.

Testy trwałości

Od wyboru kompozycji do jej wdrożenia do kosmetyku jeszcze długa droga. Masa kosmetyczna musi być kompatybilna z zastosowaną kompozycją zapachową, a zapach trwały i niezmienny. Dlatego kosmetyk przechodzi kolejne testy.

Pozostałe próbki kompozycji zapachowych pozostają w laboratorium, by można było do nich wrócić, gdyby nie powiodły się badania i testy z wybranym zapachem.

Ania Pilip