Ochrona przed słońcem to temat, który powraca każdego lata. Niestety, pomimo szerokiej wiedzy dotyczącej możliwych konsekwencji zbyt długich kąpieli słonecznych, wciąż wielu z nas co roku boryka się z problemem poparzeń, podrażnień, łuszczenia się skóry, a w poważnych przypadkach nawet udarów czy nowotworów złośliwych. Dlatego warto krótko podsumować najważniejsze zasady bezpiecznego korzystania ze słońca i bez wyjątku ich przestrzegać.

Promieniowanie UVA i UVB - czym się różnią?

Czytając na temat promieniowania słonecznego często możemy spotkać się z podziałem na promieniowanie UVA i UVB. Różnica między nimi polega przede wszystkim na długości fali:

- UVA - jest rodzajem promieniowania o długości fali w zakresie 320 (315) – 400 nm. Nie jest ono zatrzymywane przez warstwę ozonową stratosfery. Pokonuje barierę chmur i przenika przez szyby okienne. Przy intensywnej ekspozycji może penetrować głębsze warstwy skóry. Promieniowanie UVA nie powoduje rumienia (inaczej mówiąc - nie opala skóry), może jednak potęgować rumień tworzący się na skutek ekspozycji na promieniowanie UVB.(1)

- UVB - to promieniowanie o długości fali w przedziale 280-320 (315) nm. Jego znacząca część jest zatrzymywana w warstwie ozonowej stratosfery. Ten rodzaj promieniowania ma większą energię niż UVA i jest bardziej niebezpieczny dla ludzi. To UVB powoduje rumień, a przy intensywnej ekspozycji również znaczne poparzenia.(1)

Ochrona SPF i inne zasady bezpiecznego korzystania ze słońca

Słoneczna pogoda zachęca do wyjścia z domu, a w trakcie urlopów ochoczo wylegujemy się na plaży, balkonie lub ogródku. I nie ma w tym nic złego pod kilkoma warunkami:

  • - zawsze przed dłuższym pobytem na słońcu stosuj kremy z filtrami przeciwsłonecznymi; balsam czy emulsja do opalania powinny stanowić także obowiązkową część wyposażenia na czas wakacyjnego wyjazdu,
  • - na twarz, ramiona i dekolt, które zwykle najszybciej się opalają, możesz stosować kremy z filtrem 50,
  • - jeśli wiesz, że będziesz przebywać na ostrym słońcu, osłoń ciało cienką, przewiewną, ale jednocześnie zabudowaną odzieżą - pamiętaj o tym zwłaszcza wtedy, jeśli masz bladą i wrażliwą na słońce skórę,
  • - zaopatrz się w dobry balsam po opalaniu, aby nawilżyć i ukoić skórę po ekspozycji na słońce - w ten sposób zmniejszysz ryzyko podrażnień i przesuszenia,
  • - unikaj słońca mniej więcej w godzinach 10.00-16.00, gdyż wtedy operuje najintensywniej (2),
  • - nawadniaj się - w trakcie upalnej pogody łatwo tracimy wodę razem z potem, dlatego trzeba ją na bieżąco uzupełniać,
  • - osłoń głowę - czapka, kapelusz lub chusta zabezpieczą ją przed przegrzaniem, a rondo lub daszek ochronią oczy przed działaniem słońca,
  • - obserwuj znamiona na ciele - jeżeli po lecie któreś z twoich znamion wygląda „inaczej” - powiększyło się, zmieniło barwę i kształt, koniecznie zgłoś się do dermatologa, aby ocenił, czy istnieje ryzyko raka skóry

Kosmetyki do opalania dla dzieci i dorosłych - jakie wybrać?

W ofercie Lirene znajdziesz szeroką gamę kosmetyków zapewniających ochronę przed słońcem, zarówno promieniowaniem UVA, jak i UVB. Gdy szukasz silnej ochrony dla całej rodziny wybierz Rodzinną emulsję do opalania dla skóry wrażliwej SPF +50, która zabezpieczy skórę przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i zapewni piękną opaleniznę. Gdy zaś latem uwielbiasz kąpiele w morzu albo basenie, postaw na preparat wodoodporny, na przykład Rodzinną emulsję nawilżającą SPF 30. Oczywiście pamiętaj, aby po każdej kąpieli powtórzyć aplikację preparatu, by skóra miała była chroniona w przerwach od szaleństw w wodzie. Jeśli zaś chcesz zachować piękny, złocisty odcień skóry na dłuższy czas, wypróbuj Witaminowy utrwalający balsam po opalaniu, który przy okazji złagodzi podrażnienia i nawilży skórę. Naturalny odcień opalenizny będzie wzmocniony, a złociste drobinki dodadzą skórze blasku.

Staranna pielęgnacja i umiarkowane korzystanie ze słońca pomogą ci uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji opalania i czerpać z letniej pory roku tylko to, co najlepsze.

Bibliografia:

  1. Pacholczyk M. i wsp. Wpływ słonecznego promieniowania ultraoletowego (UV) na organizm człowieka Część I: Charakterystyka wybranych właściwości zykochemicznych i biologicznych promieniowania UV. Acta Balneologica 2014 LVI, 1 (135): 20-26.
  2. Sun protection. https://www.who.int/news-room/q-a-detail/sun-protection Data dostępu: 9.07.2020.