W sezonie jesienno-zimowym sucha skóra twarzy staje się jeszcze bardziej sucha, a tłusta czasami zamienia się w mieszaną – z przesuszonymi policzkami. Łuszczy się i swędzi. Jest szorstka, podrażniona i ściągnięta. Przedstawiamy domowe sposoby na pielęgnację suchej i bardzo suchej skóry.

Delikatne oczyszczanie

Unikaj mycia suchej skóry twarzy kilka razy dziennie. Jeśli nie czujesz w pełni komfortu bez umycia twarzy wodą, rób to tylko raz na dobę – wieczorem przed położeniem się spać. Podczas mycia woda nie powinna być gorąca, a lekko ciepła. Do oczyszczania używaj delikatnych kremowych preparatów zawierających łagodzące podrażnienia składniki – jak np. Migdałowy kremowy żel myjący z D-Panthenolem Lirene. Obecność olejów wzmacnia osłabioną lipidową barierę ochronną suchej skóry, w ten sposób zabezpiecza ją przed podrażnieniem, zmiękcza i wygładza. Demakijaż najlepiej przeprowadzać za pomocą mleczka, a jeśli uwielbiasz preparaty micelarne, szukaj ich w kremowych wariantach. Tak, są takie produkty, to np. Oczyszczający krem micelarny do demakijażu twarzy i oczu Lirene. Micele pozwalają na perfekcyjne oczyszczenie skóry, a składniki intensywnie nawilżające zapobiegają podrażnieniom.

Krem odpowiedni do suchej skóry

Delikatnie wklepuj go w skórę twarzy (ale go nie wcieraj) zaraz po oczyszczeniu, by nie pozostawiać skóry pozbawionej ochrony zbyt długo. Krem w przypadku suchej i bardzo suchej skóry twarzy jest jak ubranie ochronne – zabezpiecza ją przed niekorzystnym działaniem czynników zewnętrznych – wiatru, mrozu czy przesuszonego powietrza w ogrzewanych pomieszczeniach. Dlatego powinien w swoim składzie zawierać oleje, bo to właśnie one wzmacniają hydro-lipidowy płaszcz skóry, a ten – w przypadku cery przesuszonej – jest dziurawy i nadwątlony. Taka sprawna bariera zapobiega ucieczce wilgoci i chroni przed podrażnieniem. Warto szukać też kosmetyków zawierających woski roślinne, bo one wnikają do głębszych warstw skóry, długotrwale ją odżywiając. Taki tandem składników, czyli oleje i woski roślinne, znajdziemy np. w Ultranawilżającym kremie z witaminą E na dzień i na noc Lirene. Innymi ważnymi składnikami pielęgnującymi cerę suchą są emolienty, które nawadniają i pomagają zatrzymać wodę w głębi skóry – jak np. w DUO Kremie nawilżającym do cery suchej na dzień i na noc Lirene. Sucha skóra często ma zszarzały odcień, dlatego dobrym domowym sposobem na suchą skórę twarzy jest sięgnięcie po preparat o właściwościach dotleniających. Tak działają kosmetyki zawierające delikatne kwasy owocowe, które poprawiają metabolizm komórkowy, w ten sposób przywracając zdrowy koloryt cery. Podobnie właściwości ma kwas bursztynowy, który dodaje skórze energii, nawilża ją i regeneruje. Oba składniki znajdziemy w Kremie dotleniająco-nawilżającym na dzień Lab Therapy Lirene.

Dodatkowe wspomaganie

Sucha skóra jest wymagająca, dlatego zwykle nie wystarczy jej podstawowa pielęgnacja. Sposobem, by przywrócić jej miękkość, blask i odpowiednie nawilżenie są maski do zastosowania w domu. Taki kosmetyk najlepiej położyć na skórę po uprzednim peelingu. Ale uwaga: na suchej skórze twarzy można stosować tylko peelingi enzymatyczne, które nie ścierają naskórka, a rozpuszczają jego martwe komórki. W maskach warto poszukiwać takich składników jak: algi, które nawilżają i odżywiają skórę, oleje naprawiające barierę hydro-lipidową, witamina C – dodającą blasku cerze. Maseczki stosuje się jak zabiegi, nakładając je na skórę na pewien czas, a potem zmywając nadmiar, ale dobrym domowym sposobem na suchą skórę twarzy jest pozostawienie ich na całą noc. Niektóre preparaty same w sobie mają takie zastosowanie – jak np. Maska całonocna Lab Therapy Lirene.

Ekstra sposoby na suchą skórę twarzy

  • Wychodząc na mróz lub wiatr, oprócz wklepania odpowiedniego kremu, dodatkowo zakryjmy twarz szalikiem.
  • Zadbajmy o nawilżenie powietrza w mieszkaniu – zainwestujmy w nowoczesny elektryczny nawilżacz lub powieśmy na kaloryferach pojemniki i napełnijmy je wodą.
  • Zwróćmy uwagę na dietę. Warto dostarczyć skórze zdrowe tłuszcze, zwłaszcza kwasy omega-3 (obecne przede wszystkim w rybach) oraz witaminę A. Jej bogate zasoby w postaci β-karotenu znajdziemy w morelach, marchewce, dyni, ale trzeba wiedzieć, że witamina ta wchłania się w obecności tłuszczów, więc najlepiej zjadać ją w postaci zupy z dyni z łyżką oleju lub marchewki doprawionej olejem albo masłem.